Saturday, December 12, 2009

Hari paling malang

Aku berdiri di tengah panas. Ramai orang sekeliling. Buat hal masing masing. Pelik, kenapa ramai sgt pengantin ni. Air mineral cap select 150ml aku teguk lagi. Panas betul. Kat depan aku ada sebuah rumah,rumah teres, berderet tiga biji. Macam pernah tengok rumah ni, mcm dekat masjid dekat kampung aku.

Aku dengar bunyi kompang. Orang ramai berkerumun depan pintu rumah, rumah tu ada tangga tinggi ala ala rumah Melaka rupanya. Seorang pengantin lelaki keluar. Segak, baju pengantin kaler kuning keemasan, memang raja sehari lah kau. Patut la aku tengok ramai lagi orang yang tak berkerumun, mungkin yang berkerumun tu angkatan pengantin lelaki tu je kot.

Aku makin panas, kepala aku berdenyut denyut, bunyi kompang buat kepala aku bertambah berdenyut denyut. Aku masih berdiri di tengah panas. Aku pun tak tahu kenapa aku tak mau pindah tempat teduh sikit. Takde pun mata aku melilau cari tempat teduh. Masih terpacak di situ. Tengah panas.

Lepas tu aku nampak awek aku. Keluar dari pintu yang sama. Cantik dia hari ni. Dengan baju pengantin warna kuning keemasan jugak. Aku rasa aku ternganga sekejap. Cantik sangat kot. Oh, di tangannya sejambangan bunga kecil, mengingatkan aku pada perkahwinan style mat saleh. Aku masih memuji muji kecantikan awek aku. Dia senyum dekat aku sambil turun tangga ke arah orang ramai.

Kompang tukar rentak. Lain sikit lagu dia. Dan aku masih tak bergerak.
Aku dengar pengumuman panggil nama awek aku. Serentak aku tengok orang payungkan awek aku, berarak ramai ramai kearah pentas.

Awek aku didudukkan atas pentas tu. Bersimpuh. Aku yakin satu tugas yang sukar sebab dia pernah bagitau aku, seksa bersimpuh lama lama ni.
Aku berjalan ke arah pentas, nak duduk sebelah awek aku, tapi aku masih konfius, aku kawin ke ni? Sebelum aku dikejutkan dek lelaki tadi yang tiba tiba duduk sebelah awek aku. Baju kawin diaorang sama.

Aku check pakaian aku. Apa hal aku pakai macam Ted Mosby ni? Seluar jean dengan t shirt lengan panjang sama kemeja petak petak. Patut la panas.
Aku tengok pentas tadi, lelaki tu salam sama sorang pakcik gaya gaya pak imam. Salam tak lepas pulak tu. Pak imam sebut nama awek aku, lepas tu lelaki tu sebut nama awek aku. Lepas tu diaorang doa ramai ramai.

Tetiba aku kat dalam kereta. Kawan aku drive. Kelajuan laju. Aku pandang luar, aku Nampak awek aku sanding kat atas pelamin, tengah padang.

Perjalanan aku di teruskan. Aku Nampak tokong cina, tangga tokong tu panjang, Cuma pelik sikit sebab tangga tu menuju ke bawah, sebab hujung tangga belah bawah tu tokong cina tadi, biasanya tokong ni kat atas bukit.

Aku masih konfius dengan apa yang berlaku. Otak aku masih belum dapat catch up lagi.
Kemudian aku sampai satu kem. Mak bapak aku ada sama. Rupa rupanya aku lapor diri jadi polis.

Aku semakin konfius. Bila pulak aku mintak jadi polis ni.
Aku tengok muka mak aku sedih. Muka bapak aku dalam tenang pun Nampak ada jugak sikit sedih. Bapak aku memang pandai cover.

Aku tak nak jadi polis. Tapi aku buat apa apa bantahan pun. Aku follow je. Kepala aku masih konfius kenapa awek aku kawin dengan orang lain.

Tetiba aku dapat text message. Dari awek aku.
"Nanti syg call u ok? I’ll explain everything."

Sekarang otak aku dah dapat proses. Awek aku memang kawin dengan orang lain. Gua kne dumb weh! Serius aku rasa marah, eh bukan, kecewa, ke marah. Tapi aku tak tau muka aku tunjuk perasaan aku ke tak sebab takde orang tanya apa apa. Sampai hati awek aku tinggal aku.

Aku teringat yang sekarang aku kena jadi polis. Aku tak nak jadi polis. Aku suka keje aku dulu. Keje dekat company lama aku.

Aku rasa nak mengamuk. Mengamuk sebab awek aku tipu aku, pergi kawin dengan orang lain. Nak mengamuk sebab aku tak nak jadi polis. Aku tak mau tinggal keje lama aku. Tetiba aku rasa sangat malang, kena tinggal dengan awek lepas tu kene kerje bende aku tak suka.

Aku rasa badan aku nak meletup. Badan aku kembang, membesar, maybe mcm ni la rasa nak jadi Incredible Hulk, tetiba mata aku silau, silau sesilau silaunya.

Aku bukak mata. Oh aku mimpi.

2 comments:

awek u said...

hensem tak org yang kawen dengan i tu?

Penanam Sayur said...

Nasib tak ingat muka, dah standby geng kaki pukul dengan brader2 tarik kereta dh ni, grrr