Saturday, November 22, 2008

Tak ada apa apa

Camane gua nak start.

Asalnye nak citer pasal gua tgh bosan giler duk kat rumah di kala hujung minggu ni, hosmate gua plak pegi melaka, aktiviti kompeni katanya. Asalnye nak gi Genting tapi tiket tak de, maklumlah summer kat kompeni hosmate gua tu muda muda belaka, tak terperasan musim cuti skolah dah mula.

Pastu gua terpikir plak nak tulis pasal hosmate gua ni, dia orang perak, duduk di jajahan larut matang dan selama kata awek gua, sebab diaorang asal dari jajahan sama, tapi takde lah diaorang saling mengenali antara satu sama lain, itu gua pasti.

Tapi sebelum ni gua ade kata kat awek gua yang gua akan buat posting berkaitan dengan kejadian yang berlaku pada kami,hanya awek gua je yang tau pasal ni sebab gua belum citer kat sesapa lagi tapi tak tau la kalo awek gua ader citer kat sesapa.

Gua bukan apa, dalam bab menulis ni gua memang suka, tapi gua lebih suka membaca daripada menulis sebagai mana yang selalu gua isi dalam ruangan kosong bertajuk “Hobi” dalam mana – mana form yang gua kena isi. Kekadang gua pelik gak, ada ke nak isi borang cabutan bertuah nak kene isi apa hobi gua, gua tak tau lah dari segi business psychology ade kait mengait ke tak atau pun orang yang buat form tu saje je nak melawak. Tapi gua teringat pernah gua isi form kat bahagian hobi tu, gua letak “reading”, on the spot awek yang bagi borang kat gua tu menunjuk kan impresi wajah pelik bukan kagum sebagaimana yang gua harapkan, maybe sebab cara pemakaian gua ni yang agak selekeh walau dah sedaya upaya gua cuba menyematkan diri. Gua yakin apa yang berlaku pada gua ni ibarat kata orang orang tua, alah bias tegal biasa. Pelik? Jangan pelik, kisahnye macam ni, dulu mase skolah rendah, ngan menengah rendah, gua pengawas, mase darjah satu sampai 4 tu tak de la pulak, sebab kecik sgt umoor nye, mane buleh jadi pengawas. Siap gua jadi ketua pengawas mase form 2 sebab skolah gua 2 sesi, so form 2 lah paling otai kat sebelah petang, tapi gua bukan otai sgt pun sampai bleh jadi ketua pengawas. Gua jugak ahli pembimbing rakan sebaya sekolah mase tu tapi gua tak jadi presiden sebab tanggungjawab gua sebagai ketua pengawas agak memerlukan komitmen yang tinggi namun sempat jugak gua gondol jawatan presiden rumah sukan sebab kne sabotaj ngan kawan gua, mase tu gua masuk lambat meeting rumah sukan, terus kene calon. Maybe sape sape yang nak dapat calon bleh pakai taktik tu. Jadi sebagai ketua pengawas, pakaian gua memang kemas lh so nape sekarang gua selebet? Jangan salahkan karier dalam bidang kejuruteraan, sebab gua tengok chargeman company gua dulu, semat jettak kate budak budak kat kampong gua. Bila gua masuk skolah asrama kat Pengkalan Chepa, gua mula rimas dengan identiti budak baik yang gua sandang selama ini, so gua nekad nak berubah, dan gua mula mengenali muzik grunge, tapi gua tak minat Nirvana. Dan jugak gua tengok budak budak comot kat sekolah gua tu, power power belajar semuanya. Dan perangai kurang ambik endah kekemasan diri ni gua bawak sampai lah gua masuk ke pusat pengajian tinggi, pernah la sekali dua gua cuba bergaya executive bila nak buat presentation ke apa, tapi tak banyak la. Tak caya Tanya coursemate gua, mesti diaorang perasan gua akan mengulang pakai baju sama pada hari yang sama, macam drama bersiri, pada hari dah waktu yang sama di tv … . Bila masuk alam pekerjaan ni, baru gua sedar kepentingan mempunyai kemahiran bergaya dan berkemas, tak perlu hensem , Cuma perlu kemas dan bergaya. Mana tidak nya, Gua ni executive tapi bile gua gi ofis orang lain, orang ingat gua ni budak dispatch, gua mane ade skill naik moto cilok cilok macam diaorang, bayang jalan bertrafik perlahan kat depan LRT Kelana Jaya, selamba badak je dia diaorang cilok dengan kelajuan tinggi, EX5 je beb, bukan RXZ pun, tepukan untuk kemahiran korang, orang lain jangan cuba kalau korang takde kemahiran. Kadang kadang gua terfikir nak pergi jumpa consultant peragaan ke, pastinya diaorang boleh bagi khodmat nasihaat yang berguna untuk gua kan? Tapi nanti lah, bile gua bleh pakai Honda Accord cam bos gua ke, atau Camry cam manager gua tu, gua pergi lah.

Gua ade sorang kawan, dalam frenster dia, hobby dia letak : menangkap rama rama terbiar. Asal gua rasa apelah bangang nye kawan gua ni, tapi lama lama gua nampak macam cute plak hobi dia ni. Erm, nak kawin dah dia ni, bulan 4 tahun depan, dgr citer sekarang dia jadi engineer kat Pulau Pinang.

3 comments:

Anonymous said...

ayat lu takde theme sentence

lu type lu jangan lupa tekan enter, buat paragraph baru gua tak pening baca

owh, lu pakai ape pun gua rasa hensem sangat dah

gua boleh kira nusyuz ke ni? wahahaha

Penanam Sayur said...

Gua kenal lu!

=MissRynn= said...

aku antara saksi ko dikolej dulu..sekian terima kasih.. :)