Monday, January 26, 2009

Terazzo

After nearly six months, i decided to mop the floor.

Lagipun aku tak ke mana mana sepanjang cuti 5 hari. Memang tak kena. Kalau biasanya aku akan berkira kira nak balik kg tapi kali tak. Perantau kata hati. Mana boleh kejap kejap pamer muka kat kg kan?

Stupid move.

Masuk hari ke 3 aku dah mati kutu. Tak tau nak buat apa. Housemate yang pada awalnya declare tak balik kg alih alih missing in action, balik kg jugak korang akhirnya. Memandangkan aku banyak masa untuk dibunuh (time to kill) aku akhirnya mengemop lantai rumah aku. Bilik dah setel, berkilat, namun ruang tamu agak mengecewakan. 2 kali aku mop, sinarnya tak kelihatan. Ape hel ni yeop!

Dan akhirnya aku jumpa cara yang sebenar, gilo weh nak buat ni

First you have to strip all the old wax off,
then buff it. then get a good wax/sealer
[one that has a high polymer] [lots of wax in it].
i like century brand
apply a thin coat, let dry buff it remove the dust. coat it again , buff it. pull the wax to you don,t push back and forth. apply with a soft cloth
if done right it will look like a pool of water [when dry]
can be purchased at a cleaning supply

Source : http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081001210439AAn8Zbw
so ini lah nama nya Terazzo!
Source : http://populuxebooks.com/blog/media/terazzo.jpg

No comments: